Gerard GJ van Santen studeerde af in de studierichtingen Monumentale vormgeving, Grafische technieken, Portret, Modeltekenen en Schilderen. Hij gaf tijdens zijn studie een tijdlang tekenles in het Centraal Museum Utrecht, en later „pro bono” les in alle grafische technieken in grafische ateliers en werkplaatsen. Ook zette hij zich in voor de ontwikkeling en acceptatie van de nieuwe digitale technieken, en gaf ook regelmatig demonstraties en lezingen o.a. op de rijksuniversiteit Utrecht, en de Hogeschool Holland over de schijnbaar onbegrensde mogelijkheden welke deze technieken bieden. In een periode waarin deze technieken nog niet in brede kring werden geaccepteerd.

Gerard van Santen maakte tijdens een reis door de Verenigde Staten kennis met Andy Warhol en werkte vervolgens een tijdlang in The Factory New York. In diezelfde periode werkte hij o.a. samen met Jean Michel Basquiat, en exposeerde hij zijn werk in de Styria Studio’s in New York met de groep rond Robert Rauschenberg. Daarna werkte hij ook nog lange tijd als assistent in het atelier van de Britse beeldhouwer en graficus Barry J. Flanagan. Deze ontmoetingen zijn van grote invloed op de ontwikkeling van zijn werk geweest.

Gerard van Santen is o.a.: Adviseur m.b.t. nieuwe media voor het L.O.G.A. (landelijk overleg grafische ateliers Nederland). Werkend lid van “Genootschap Kunstliefde” Utrecht.

In 2006 ontving Gerard van Santen de “Netwerk Trofee” voor zijn hele oeuvre, vooral voor zijn verdiensten als graficus, en zijn inzet voor de ontwikkeling en acceptatie van nieuwe media.

Biennales (selectie): In het recente verleden heeft hij Nederland o.a. vertegenwoordigt op:

  • De Biennale van Taipei Taiwan,
  • De Grafiekbiennale van Krakau Polen.
  • De Biennale van Varna Bulgarije,
  • De Prix Ars Electronika Linz Oostenrijk,
  • De Miniprintbiennale Laahti Finland.

Motivation:
After my graduation i started a restless quest for the ideal synthesis between existing and non existing abstract codes and statements. As well as naturalistic images. Always trying hard to reach a higher level in my work. Or in order to create new  unique images of a non existing reality  still changing and reshaping  them into in a new perspective.

I sincerely hope that you’ll appreciate my never ending struggle for life.