Moniek Voulon 1947 / beeldend kunstenaar / woont en werkt in Amsterdam

Vanaf 1975 studeerde Moniek Voulon bouwkundig tekenen en heeft tot 1980 als technisch tekenaar op verschillende architectenburo’s gewerkt.
In 1996 werd ze door ballotage aangenomen als kunstenaarslid van kunstenaarsvereniging Maatschappij Arti et Amicitiae in Amsterdam. In 1998 ontving ze een basisbeurs voor twee jaar van het Fonds voor beeldende kunsten, vormgeving en bouwkunst in Amsterdam.
Ze heeft sindsdien vele groeps- en solo-exposities gehad in o.a. Amsterdam, New York, Rome Düsseldorf, Berlijn, India en Auckland, Nieuw Zeeland.

Over het werk:
Abstracte vormen en helder en fris kleurgebruik kenmerkt het werk van de kunstenaar Moniek Voulon. Haar schilderijen zijn een voortdurende zoektocht naar een balans tussen vorm en kleur. Elk schilderij vindt zijn oorsprong in een voorganger, een vorig schilderij dient dus als inspiratie voor een nieuwe. Toch staat elk schilderij op zichzelf. De schilderijen kenmerken zich door een sterk grafisch en abstract visuele taal.
Het werk toont de fascinatie van Moniek Voulon met de stedelijke wildgroei in metropolen en de onverwachte structuren die daaruit voortkomen. Het werk laat eveneens een onderzoekende houding zien te aanzien van de restruimtes die daar tussen worden gevormd. Dit tezamen vormt het startpunt voor een plan, waarna het schilderproces aanvangt.
Belangrijk voor haar is tevens het zichtbaar maken dat alles met elkaar verbonden is o.a. door de elektronische snelweg. Haar werken zijn een voorstel tot reflectie op de alles overheersende keuzes in de samenleving, en representeert “een sociaal landschap”.

Alle werken zijn uitgevoerd in olieverf op linnen. Er komt geen ‘persoonlijk’ handschrift aan te pas. De kunstenaar kan in de schilderstraditie geplaatst worden van De Stijl, Piet Mondriaan en het Minimalisme.

Haar belangstelling voor onze moderne maatschappij is niet alleen in haar schilderijen terug te zien, maar ook in enkele projecten. Moniek Voulon is de initiatiefneemster en organisator/mede-exposant van de tentoonstellingen “La nuit Américaine” [or] Day for night [Truffaut] (2003 Amsterdam), “News from Home” [Akerman] (2004 in New York) en “Le Mépris” [or] Contempt [Godard] (2006 in Amsterdam), waarin internationale, ook bekende, kunstenaars hun visie laten zien op gebeurtenissen die uiteindelijk hebben geleid tot de oorlog in Irak in 2003. Deze tentoonstellingen waren allen cinematografisch geïnspireerd